Filtr to takie narzędzie, które pozwala na przekształcanie warstw lub całego obrazu przy pomocy skomplikowanych obliczeń. Matematyczny algorytm wykonuje naturalnie całą pracę za nas, jednakże to my musimy wiedzieć jaki filtr zastosować do jakiej operacji. Efekty, które można uzyskać w Gimpie przy pomocy filtrów to: rozmycie, szum, kolory, uwydatnianie, wykrywanie krawędzi, efekty świetlne, efekty szkła, zniekształcenia, renderowanie, odwzorowanie, artystyczne, animacje, łączenie, sieć www i inne.

Ilość efektów może być zwiększona przez użycie specjalnych pluginów, których liczba przeraża – jest ich naprawdę bardzo wiele i pozwalają uzyskać niesamowite efekty. Omówmy jednak jeden z najprostszych, a zarazem najczęściej wykorzystywanych filtrów – rozmycie. Rozmycie posiada różne opcje, między innymi pikselizację – zamianę obrazu podobnie, jak to jest czynione w telewizji, podczas gdy twarz osoby zamieniana jest na kwadratowe, kolorowe piksele (efekt zniekształcający, tak aby niemożliwe było poznanie tej osoby). Inna opcja, to rozmycie w ruchu, które służy do takiego przekształcenia obrazu w wybranym kierunku, aby uzyskać złudzenie poruszania się, przesunięcia albo przybliżenia. Inny rodzaj rozmycia do rozmycie Gaussa – działa na wszystkie piksele w danej warstwie, lub na określone zaznaczenie. Ustala średnią wartość danych pikseli w promieniu, który możemy ustalić w okienku dialogowym programu. Im większa wartość, tym większe rozmycie. Rozmycia mogą być ukierunkowane i działać w wybranym kierunku bardziej niż w kierunku odmiennym. Rozmycie kafelkowe to opcja pozwalająca na wygładzanie krawędzi tak zwanych kafelków w obrazkach, których używa się jako tła (położone jeden przy drugim dają wrażenie jednolitej całości – nie widać granic pomiędzy nimi). To rozmycie rozmywa brzegi, które będą się znajdowały obok siebie. Najprostsze rozmycie jest przeciwieństwem wyostrzenia – filtr liczy wartość średnią piksela i pikseli obok, a następnie ustala wybrany piksel na tę właśnie wartość.