Gimp posiada kilka różnych dróg, jeśli chodzi o wybór kolorów. Są to palety, próbniki kolorów i specyficzne narzędzie znane z Painta, którym możemy pobrać interesujący nas kolor z innej części obrazka na płótnie (ważne, by był to obrazek będący częścią tego, który właśnie edytujemy). Różne typy wyborów kolorów skłaniają nas do eksperymentowania – możemy przesuwać suwakiem po różnych typach tablic i wybierać kolory w wygodny – nam odpowiadający, sposób.

W Gimpie dostępnych jest kilka narzędzi, które mogą być użyte do stworzenia „miejsca wyboru”, czyli takiego zaznaczenia, które spowoduje, iż będziemy na nim operować. Mogą to być gotowe, zdefiniowane kształty, takie jak kwadrat, prostokąt, czy też zaznaczenie kołowe, albo inne – mniej regularne. Do tych ostatnich należą narzędzia wolnego wyboru (możemy zaznaczać interesujący nas kawałek obrazka w dowolny sposób) oraz magiczna różdżka – podobnie jak w Photoshopie, Gimp sam znajduje domyślny kształt, który chcielibyśmy zaznaczyć. Ostatnie narzędzie jest przydatne w momencie, gdy pragniemy zaznaczyć skomplikowany obiekt, który jednocześnie bardzo odróżnia się od tła (na przykład listek na tle nieba, kolorową piłkę na śniegu, plamę na ścianie). Inne narzędzia zaznaczania (bardziej zaawansowane) to na przykład wybieranie na podstawie ciągłych regionów kolorów, czy też nożyczki, które półautomatycznie wybierają zaznaczany obszar na podstawie kontrastujących kolorów.

Gimp wspiera również szybki tryb maski, który sprowadza się do tego, że możemy malować tylko na zaznaczonym fragmencie, nie interesując się obszarem obrazka poza zaznaczeniem. Narzędzie zaznaczania pierwszego planu posiada implementację SIOX i jest metodą używaną do wyciągania elementów z głównego planu, takich jak osoba, czy drzewo. Narzędzie ścieżki pozwala użytkownikowi na tworzenie wektorów (krzywych Beziera). Ścieżki mogą być używane do tworzenia złożonych zaznaczeń dookoła naturalnych krzywych – można je nazywać, zapisywać i malować za pomocą pędzli, wzorców i różnych linii.